Śladami Ignacego Łukasiewicza

Zespół Szkół Nr 1 im. Ignacego Łukasiewicza w Gorlicach jak i 30 placówek oświatowych z całej polski noszących imię tego wybitnego twórcy przemysłu naftowego, należy do Rady Szkół im. Ignacego Łukasiewicza, która jest organem doradczym Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego i Gazowniczego.

Organem wykonawczym Rady jest siedmioosobowe Prezydium, wybierane w czasie trwania Sesji Szkół im. Ignacego Łukasiewicza na okres czterech lat. Obecnie przewodniczącą Prezydium jest pani Joanna Kubit- Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Krośnie, a Członkiem Prezydium z naszej Szkoły jest pani Alina Mrozek.

Przedstawiciele Szkół im. Ignacego Łukasiewicza spotykają się co 2 lata na Sesjach Szkół im. Ignacego Łukasiewicza. Celem tych spotkań jest propagowanie postaci Patrona - Ignacego Łukasiewicza, wielkiego wynalazcy, prekursora przemysłu naftowego, patrioty i społecznika. Spotkania te dają również możliwości zawierania nowych znajomości, poznawania różnych regionów Polski, wymiany doświadczeń.

W czasie XI Sesji, która odbyła się w 2013 roku w Bydgoszczy ustalono, ze XII Sesja zorganizowana zostanie we wrześniu 2015 Roku w Gorlicach, w naszej szkole.

Ścieżka Edukacyjna "Śladami Ignacego Łukasiewicza"

Od 7 lat nasz szkoła współpracuje z Fundacją PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza z siedzibą w Warszawie. Otrzymywane środki przeznaczamy na realizację zajęć pozalekcyjnych, wycieczki dydaktyczne oraz zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia tych zajęć. Główną naszą działalnością jest prowadzenie ścieżki edukacyjnej „Śladami Ignacego Łukasiewicza”. W ramach tych zajęć uczniowie mają możliwość:

• Poznania biografii Ignacego Łukaszewicza i prowadzonej przez niego działalności farmaceutycznej, społecznej, dobroczynnej oraz ważności jego odkrycia i wpływu na rozwój przemysłu naftowego.
  • Poznania Karpacko - Galicyjskiego Szlaku Naftowego w obrębie Powiatu Gorlickiego.
  • Rozwijania zainteresowań historią własnego regionu, z którym związani są wybitni ludzie.
  • Utrwalania postaw patriotycznych oraz umiejętności wartościowania.
  • Doskonalenia umiejętności redagowania własnych tekstów, przygotowywania referatów, prezentacji multimedialnych, itp.
  • Udział w konkursach i imprezach związanych z Ignacym Łukasiewiczem.

Ze szlaku

I Rajd Karpacko Galicyjskim Szlakiem Naftowym

Trzeciego października w Gorlicach odbył się I Rajd Karpacko Galicyjskim Szlakiem Naftowym Wzięły w nim udział szkoły z takich miejscowości jak Kobylanka, Kryg, Krosno i Gorlice, których patronem jest właśnie Ignacy Łukasiewicz , twórca przemysłu naftowego. Spotkanie szkół miało miejsce w auli Zespołu Szkół Nr 1 w Gorlicach o godzinie 9:00. Chcąc uniknąć niepotrzebnych poszukiwań miejsca odprawy uczniowie naszej szkoły wskazywali grupom przyjezdnych odpowiednią drogę. Po uroczystym rozpoczęciu, uczestnicy rajdu zostali zaopatrzeni w prowiant i podzieleni na dwie grupy.

Pierwszym miejscem, w które się udaliśmy był park im. Williama Henry’ego Mac Garveya, gdzie uczennice klasy 2cT opowiedziały o historii wydobycia ropy naftowej w Gliniku i o znajdującym się tam tzw. kiwonie. Następnym punktem postoju była winda wyciągowa, która znajduje się na ulicy Chopina. Służyła ona do opuszczania i wyciągania pomp do odwiertów, oraz innych operacji w otworze.  Stamtąd udaliśmy się do parku miejskiego, gdzie wszyscy mogli skonsumować  swoje drugie śniadania. Po krótkim postoju ruszyliśmy w dalszą trasę, na której znalazły się również takie miejsca jak: kapliczka z Chrystusem Frasobliwym, gdzie w 1854 roku została zapalona pierwsza na świecie uliczna lampa naftowa autorstwa Łukasiewicza, jego pomnik znajdujący się na ul. Węgierskiej, Muzeum Regionalne PTTK oraz Skansen Przemysłu Naftowego "Magdalena", gdzie poznaliśmy proces wydobycia i przerabiania ropy naftowej. Zostało zrekonstruowane tam m.in. samowypływ oleju skalnego gromadzonego w bęsiorach, kopankę „Ćwiartkę”, szyb z drewnianą wieżą wiertniczo-widokową, kuźnię oraz urządzenia i maszyny wiertnicze.

Na zakończenie rajdu Pani Dyrektor wręczyła wszystkim uczestnikom dyplomy, a młodzież została zaproszona na obiad.

Liczymy na kolejny taki Rajd.

Uczniowie klasy II e LO

Wycieczka do Krosna i Karpackiej Troi

Dnia 27 stycznia 2015 roku klasa I b LO i II d LO wybrały się na wycieczkę do Krosna i „Karpackiej Troi” w Trzcinicy. Pierwszym punktem naszej podróży było Muzeum Podkarpackie w Krośnie. Mogliśmy zobaczyć tam między innymi szkło produkowane w podkarpackich hutach szkła, posłuchać wykładu na temat historii oświetlenia podczas oglądania największej w Polsce kolekcji lamp, w tym prototypu lampy naftowej wykonanej przez Ignacego Łukasiewicza. Następnie, po chwili wolnego czasu na krośnieńskim rynku, udaliśmy się do Trzcinicy, gdzie znajduje się „Karpacka Troja”. Tam obejrzeliśmy film o dziejach ludów na naszych terenach jeszcze przed narodzinami Chrystusa i w okresie średniowiecza. Później z panią przewodnik udaliśmy się , aby obejrzeć rekonstrukcję starożytnego i średniowiecznego grodu. Mogliśmy tam zobaczyć rekonstrukcję wioski słowiańskiej. Na sam koniec podążyliśmy na stromą górę, gdzie odnaleziono najwięcej obiektów muzealnych oraz mogliśmy podziwiać piękny widok na okolicę. Następnie udaliśmy się w drogę powrotną do Gorlic. Po tej wycieczce na pewno każdy pogłębił swoją wiedzę historyczną, wiedzę o patronie naszej szkoły. A Krosno i „Karpacka Troja” będą zawsze przez nas miło wspominane.

Paulina Siewiera klasa I b LO

Kilka opinii uczniów klasy: 2d:

"Mieliśmy okazję zobaczyć duży zbiór lamp naftowych, militariów związanych z I Wojną Światową. Lampy naftowe umożliwiły w tamtych czasach przeprowadzanie operacji. W skansenie "Karpacka Troja" obejrzeliśmy film dotyczący ludności zamieszkującej te tereny w przeszłości i wystawione przedmioty z nimi związane. Wycieczka podobała mi się"

"Poznawaliśmy historię związaną z Ignacym Łukasiewiczem i jego odkryciem – lampą naftową. Niektóre lampy były bardzo ciekawe, bogato zdobione, a innie miały zastosowanie praktyczne. Bardzo nam się podobały lampy, które dawniej zdobiły salony. Poza lampami zainteresowanie wzbudził szkielet ludzki. Mogliśmy też poznać historię biologiczną terenu Krosna – kości mamuta.W "Karpackiej Troi" z filmu, wystawy i rekonstrukcji mogliśmy się dowiedzieć jak żyli i mieszkali nasi praprzodkowie. Dzięki wycieczce mogliśmy się wiele nauczyć o patronie szkoły i historii człowieka."

"W krośnieńskim muzeum dowiedzieliśmy się jak rozwinął się przemysł naftowy, gdzie zapalono pierwszą lampę uliczną i poznaliśmy historię naszego patrona – Ignacego Łukasiewicza. Poznaliśmy historię regionu od pradziejów przez średniowiecze i wojny światowe. Wycieczkę możemy zaliczyć do udanych"

"W Krośnie największe wrażenie wywarła na nas wystawa lamp naftowych, gazowych i elektrycznych. "Karpacka Troja" – to miejsce u wielu z nas wzbudziło zachwyt. Mogliśmy dokładnie zobaczyć wiele eksponatów. Widzieliśmy domy wykonane na wzór tych z przeszłości, mogąc do nich wejść i zwiedzić od środka. Liczymy na więcej takich wycieczek."

"Dnia 27.01 odbyła się wycieczka do Krosna celem poszerzenia naszej wiedzy z historii przemysłu naftowego. W drodze powrotnej odwiedziliśmy skansen archeologiczny w Trzcinicy. Myślę, że było to ciekawe doświadczenie."

Uczniowie 2 d LO

Wyjście do Muzeum PTTK w Gorlicach

W dniu 23 stycznia 2015 roku wraz z całą klasą oraz opiekunami panią Aliną Mrozek i panią Magdaleną Sobczyk- Szczerbań mieliśmy okazję uczestniczyć w wycieczce do gorlickiego muzeum. O godzinie 10.30 wszyscy uczestnicy wycieczki zebrali się na przystanku przed szkołą, a następnie autobusem komunikacji miejskiej ruszyli do miejsca docelowego, gdzie o godzinie 10.50 rozpoczęła się zaplanowana prelekcja z historii.

Głównym tematem naszego spotkania była jedna z ważniejszych bitew I wojny światowej, a mianowicie bitwa pod Gorlicami. Aby lepiej zrozumieć sytuację, w jakiej to zdarzenie się rozpoczęło oraz dla ukazania jego wpływu na przebieg całej wojny, pani przewodnik rozpoczęła „lekcję” od przestawienia sytuacji w ówczesnym świecie. Za pomocą mapy poznaliśmy ułożenie wszystkich ważnych frontów oraz możliwości działań armii biorących udział w bitwie, a także mieliśmy sposobności posłuchać o strategiach wykorzystywanych przez poszczególne państwa. W kolejnym etapie wycieczki dowiedzieliśmy się, w jaki sposób przebiegła cała bitwa, a dzięki starannie przygotowanej makiecie mogliśmy dokładnie zobaczyć, jak po kilku godzinach walki zmieniła się lina frontu oraz ułożenie sił wojskowych.

Kolejnym ciekawym elementem spotkania były świetnie zachowane umundurowania wojskowe, nie tylko żołnierzy polskich, ale również niemieckich i rosyjskich, które mogliśmy podziwiać w przeszklonych gablotach, a także na figurach przedstawiających członków różnych armii. Po dokładnym zapoznaniu się z ubiorem walczących przyszedł czas na obejrzenie broni, odznaczeń i kilku innych rzeczy pochodzących z tego okresu. Mogliśmy też przyjrzeć się kilku meblom zachowanym w naprawdę dobrym stanie oraz poznać leki, które były wówczas stosowane na przeróżne dolegliwości, a nawet kilka z nich udało nam się zobaczyć w starej drewnianej szafie ze szklaną witryną.

W drugiej części prelekcji usłyszeliśmy wykład o patronie naszej szkoły, Ignacym Łukaszewiczu , który przez długi czas prowadził w Gorlicach prace nad destylacją ropy naftowej, lampą naftową i wykorzystaniem nafty z pobliskich zakładów wydobywczych. Dzięki temu poznaliśmy kilka ciekawostek z życia Łukaszewicza i dowiedzieliśmy się, jak przebiegały poszczególne etapy jego pracy. Cała lekcja w muzeum zakończyła się o godzinie 11.50.

Uważam, że wycieczka ta była naprawdę udana. Pani przewodnik opowiadała historię naszego regionu z takim zapałem i zaangażowaniem, że słuchało się tego z prawdziwą przyjemnością. Osobiście uważam, że był to naprawdę świetny sposób, aby przekazać nam, młodym ludziom wiedzę zwłaszcza, że dotyczy ona regionu, z którym my, nasi rodzice, dziadkowie a może i pradziadkowie jesteśmy związani. Dzięki tej lekcji mogłam zobaczyć, że tak mało jeszcze wiem o miejscu, w którym się wychowałam, a przecież jest to ziemia, na której tworzyła się historia, ziemia, która widział ból, strach, cierpienie, miłość i oddanie tysięcy ludzi, zarówno tych nam nieznanych, jak i członków naszych rodzin, którzy przeżyli coś, czego my nie jesteśmy sobie w stanie nawet wyobrazić. Myślę, że dzięki tej wycieczce niejedna osoba zainteresowała się przeszłością swojej rodziny i po powrocie do domu starała się dowiedzieć od swoich babci, dziadków lub prababci, czy jej krewni brali udział w tej ważnej bitwie? A może odegrali inną rolę w historii? W innym miejscu i w innych okolicznościach. Mogliśmy także poznać historię przemysłu naftowego naszych terenów.

Daria Podstołowicz klasa I d LO

Wycieczka do Bórki…

Czy kiedykolwiek ktoś z Was zastanawiał się, jak wydobywa się ten niezwykle potrzebny surowiec, a mianowicie ropę naftową, którą stosuje się w tak wielu dziedzinach?

My, uczennice klasy I B LO jako zwyciężczynie konkursu wiedzy o Ignacym Łukasiewiczu miałyśmy okazję zgłębić tajniki wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego oraz dowiedzieć się, jak powstała i wyglądała jedna z pierwszych kopalń tego typu na świecie. Mowa tu o niesamowitej kopalni ropy naftowej w Bóbrce, której założycielem był dobrze nam wszystkim znany Ignacy Łukasiewicz.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie pawilonu, w którym zdobyliśmy teoretyczną wiedzę na temat eksploatacji ropy naftowej i gazu ziemnego, z których słynęły nasze regiony. Informacje przekazywała nam nie tylko pani przewodnik, lecz także przygotowane materiały filmowe, dzięki którym mogliśmy lepiej zrozumieć istotę wydobycia tych ważnych surowców.

Następnie odbyłyśmy spacer wśród zieleni, oglądając dawne i współczesne maszyny wydobywcze, pompy, wiertnice oraz najstarszy szyb naftowy na świecie pochodzący z 1860 roku.

Najciekawszym punktem jednak okazał się Dom Łukasiewicza, gdzie mogliśmy zobaczyć jak żył i pracował ten słynny wynalazca. Co ciekawe, w odtworzonej aptece i laboratorium, w których pracował, mogliśmy spotkać się niemal twarzą w twarz Ignacym Łukasiewiczem i jego pomocnikiem. A wszystko to zasługa nowoczesnej technologii, dzięki której możliwe było odtworzenie obu postaci na projektorze w formie hologramu. Wywołało to u nas spore zdziwienie, a także i wybuchy śmiechu.

Wycieczka przybliżyła nam, jak ważnymi surowcami są ropa naftowa oraz gaz ziemny, a także pozwoliła nam lepiej poznać patrona naszej szkoły. Jesteśmy zdania, że podobne wycieczki edukacyjne stanowią ciekawą i niepowtarzalną formę przekazywania informacji, inną od tej, którą zdobywamy ze szkolnej ławki.